Loading...

RENUNGAN : Jijikkah Aku?

PART 1 (TRUE STORY) aku hanya mahu secebis kasih sayang... Aku seorang anak angkat.... umurku kini 15 tahun. Ak anak kelahiran johor. ...

PART 1
(TRUE STORY)
aku hanya mahu secebis kasih sayang...


Aku seorang anak angkat.... umurku kini 15 tahun. Ak anak kelahiran johor. Ibuku kandungku  telah bercerai dengan ayahku selepas aku dilahirkan..ak merupakan anak bongsu dari 3 orang adik beradik. Aku telah diserahkan pada keluarga angkat ketika umurku sebulan. Abangku dijaga oleh nenekku . kakakku sahaja yang dipelihara ole ibuku. Ibuku hidup dalam keadaan susah selepas berpisah dengan ayahku.

Bermulalah hidupku dengan keluarga yang baru. Ibu angkatku tiada anak kandung tetapi ada anak tiri 6 orang dan seorang madu. Ibuku bini kedua. Aku ditatang bagai minyak yang penuh oleh kedua2 pihak.. akak n abang tiri ku amat sayang kepadaku. Masing2 ingin memelukku dan menciumku.. aku amat genbira dengan keluarga baruku.

Aku selalu juga pulang ke rumah ibu kandungku lebih2 lagi ketika waktu raya aidilfitri. Ibu dan akak juga selalu melawatku di rumah ibu angkatku. Tetapi tahun ke tahun,aku semaakin jarang berjumpa keluarga kandungku. Aku mendapat tahu bahawa ibuku akan berkahwin dengan seorang lelaki yang bakal menemani ibuku di hari2 mendatang. Aku amat gembira mendengar berita itu. Tapi, lepas je dari hari tu, ibuku tidak lagi menghubungiku.

Umurku mencecah 6 tahun,ibu angkatku bercerai dengan bapa angkattku. Aku diserahkan terus pada keluarga bapa angkatku dan isteri nye yang pertama. Ibu angkat ku tidak mampu menangguku kerana hidup nye dipenuhi hutang. Hari nye diselubungi pemungut2 hutang. Dia telah lari ke 1 tempat yang aku x tahu. Aku meneruskan hidupku bersama keluarga baru. Sebelum ni, aku selalu juga berjumpa keluarga ini. Mereka amat menyayangi ku sejak ku kecil.

Tapi kegembiraan itu telah diragut oleh akak angkat yang no2 yg ku gelar HANTU. Aku xtahu mengapa dia mula membenciku dari hari ke hari.  Ketika  umurku 8 tahun,aku telah dibelasah olehnye. Dibuka semua pakaian ku ,lalu disebatnya aku menggunakan hanger tanpa belas kasihan. Ak menjerit  guling2 meminta tolong. Adik-beradik  dan ibu angkat ku tidak mampu bertindak ape2 kerana hantu itu menyerang tu di luar kawalan. Badan ku berbirat2.. perit,pedih.marah,geram,dendam. Semua perasaan negatif menyelubungi ku.. ape sebab ak dihukum seperti itu. Kalau x silap aku mungkin sebab aku amik duit kawan aku kot.. ermmmm...salah aku jugak kan..

Sejak hari tu,aku benci giler kalau tengok muke dia kat rumah. Padahal aku xde wat salah pape pon tapi ade je bende yang x kena kat mata dia.. gggrrrrrrrrrrrrrrr... akU dianggap jijik di matanya. Aku tidak dibenarkan menaiki keretanya walau dlm keadaan ape pon. Sedihhhhhhhh.. akak angkat aku yang laen kadang2 ade juga marah aku tapi x kerap.. sekadar marah kalau aku benar2 salah. Aku terasa mcm nk lari rumah saje ...sobsobsob.. aku amat sedih..waaaaaaaaaaaaa

bersambung....
Renungan 8664118261745021122

Post a Comment

emo-but-icon

Home item

Like Us On Facebook

Alumni On Android

Popular Posts

Followers

Total Pageviews